www.vocea-olteniei.ro
Alianţa Antidiscriminare a Tuturor Tăticilor – T.A.T.A. a reuşit să determine modificarea abecedarelor discriminatorii cu ajutorul societăţii civile şi salută decizia Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) de a recomanda Ministerului Educaţiei să ţină cont de principiul egalităţii de gen la elaborarea manualelor şcolare.
Punctul de vedere al CNCD – comunicat Alianţei T.A.T.A. şi Ministerului Educaţiei – confirmă că “abecedarele conţin numeroase reprezentări stereotipe cu privire la rolurile de gen, perpetuând o imagine tradiţională, anacronica cu privire la acestea”. CNCD afirma că “este nu numai necesară, ci chiar obligatorie, prezentarea vieţii de familie şi a celei publice/profesionale într-o manieră flexibilă, care să încurajeze parteneriatul în viaţa private şi competiţia în cea profesională, precum şi conturarea identităţilor multiple şi a rolurilor actuale pe care ar trebui să le îndeplinească reprezentanţii ambelor sexe, atât în spaţiul public/ sfera profesională cât şi în cel privat”/mediul familial. CNCD consideră că “abecedarele în forma lor actuală conţin şi propaga o reprezentare profund dezechilibrata a rolurilor de gen în societatea contemporană şi nu asigura promovarea egalităţii de gen, în detrimentul ambelor categorii”.
CNCD a soluţionat astfel sesizarea formulată de Preşedintele T.A.T.A. prin care se reclamă faptul că “abecedarele autorizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) discriminează tatăl, prezentându-l drept un părinte de rang inferior”. T.A.T.A. solicită Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării să sancţioneze acest tip de discriminare şi să determine astfel MECTS să modifice conţinutul manualelor pentru clasa I, pentru a pune în evidenţă complementaritatea celor doi părinţi şi pentru a sublinia importanţa egală a mamei şi a tatălui în creşterea şi educarea copilului.
Demersul T.A.T.A. făcea parte din Campania Naţională de Promovare a Custodiei Comune. Noul Cod Civil, adoptat de Parlamentul României şi intrat în vigoare la 1 octombrie 2011, la iniţiativa Alianţei T.A.T.A. reglementează aşa-numita CUSTODIE COMUNĂ, adică exercitarea în comun a autorităţii parentale de către cei doi părinţi şi post-divort. Legislaţia romana garantează astfel egalitatea în drepturi a celor doi părinţi şi complementaritatea lor.
În fapt, Alianţa T.A.T.A. a analizat cele patru abecedare autorizate de ministerul de profil şi achiziţionate din fonduri publice pentru „bobocii” din clasa I, acestea fiind manualele care predomina în şcolile romaneşti. Conţinutul acestora este evident discriminatoriu la adresa tatălui. Cuvântul „mama” (mămică, maică s.a.) are în total 117 apariţii pe 65 de pagini ale celor patru manuale, în timp ce „tată” (tătic, s.a.) figurează numai de 44 de ori şi doar pe 23 pagini din totalul de 478 de pagini cât reprezintă însumate cele 4 abecedare.
Deşi ZIUA TATĂLUI a devenit din 2009 sărbătoare naţională legală, abecedarele oferite „bobocilor” în septembrie 2011 (3 din cele 4) nu prezintă decât ZIUA MAMEI. Elaborată de T.A.T.A. şi adoptată cu susţinerea parlamentarilor pro-familie şi a unor personalităţi de prim-rang, Legea nr. 319/2009 privind instituirea Zilei Mamei şi a Zilei Tatălui are drept obiectiv tocmai asigurarea unui echilibru social şi evidenţierea importanţei ambilor părinţi în viaţa de familie şi în societatea românească şi a egalităţii celor doi.
T.A.T.A. a mai sesizat o nedreptate făcută tatălui discriminat. Primul cuvânt învăţat de elevi este „MAMA”, în timp ce „TATA” apare spre finalul abecedarului. T.A.T.A. consideră firesc ca cele două cuvinte să fie menţionate pentru prima dată în lecţii consecutive, pentru a se elimina astfel discriminarea tatălui. De altfel, primele cuvinte rostite de bebeluşi sunt MAMA şi TATĂ, majoritar fiind însă ultimul de regulă, pentru că este mai uşor de pronunţat.
Manualul de căpătâi al învăţăturii – ABECEDARUL - le spune copiilor noştri că MAMA este părintele care contează, care merită sărbătorit şi onorat, care se ocupă de creşterea şi educarea lor, conservandu-se astfel o mentalitate retrograda, care s-a perpetuat de pe vremea când tatăl era cel care câştigă pâinea şi era puţin prezent în familie, un stereotip cu efect nociv asupra modernizării societăţii şi promovării familiei armonioase. Zeci de mii de tătici se afla în prezent în concediul pentru creşterea şi îngrijirea copilului cu vârsta de până la doi ani, sute de mii de taţi se manifestă responsabil şi performant, fiind implicaţi în viaţa de familie, prezenţi cantitativ şi calitativ în universul copiilor lor. Aceşti părinţi de calitate, care-şi iubesc copiii şi care sunt adoraţi de fiii şi de fiicele lor, sunt ignoraţi de sistemul de învăţământ românesc, care continua să discrimineze tatăl şi să-l jignească grav şi nemeritat.
„Abecedarul” editat de ARAMIS (autori: Cleopatra Mihăilescu, Tudora Pitila), al doilea abecedar al Editurii Aramis (autor: Olga Pârâiala), al treilea „ABECEDAR” al Editurii Aramis (autor: Mariana Rusu), „ABECEDARUL” editurii ANA (autor: Marcela Penes) sunt manualele analizate de T.A.T.A. şi de CNCD.
După ce în cei 6-7 ani de acasă, în foarte multe familii armonioase, MAMA şi TATA îi oferă copilului modelul unui cuplu parental funcţional şi complementar, chiar din prima zi de şcoală este învăţat că MAMA este mai importantă decât TATĂL. Şi asta se întâmplă la vârsta la care copilul este încă în plină formare şi la care ar trebui să pornească în viaţă cu o mentalitate echilibrată şi sănătoasă în privinţa rolurilor şi importanţei celor doi părinţi.
Abecedarele MECTS ignora taţii care-şi adoră copiii şi care sunt iubiţi de aceştia, ignora familiile frumoase în care mama şi tata se completează şi îşi fericesc fiii şi fiicele, ignora familiile monoparentale care valorizează ambii părinţi. Cele patru manuale şcolare fundamentale impun în continuare modele nocive pentru societate, nesustinand familia şi ignorând interesul superior al copilului.
Ministerul de resort are obligaţia să promoveze complementaritatea celor doi părinţi şi modelele parentale pozitive, pentru a ajuta societatea românească să progreseze, servind astfel cu adevărat interesul public. Fenomenul nociv al discriminării tatălui în/de şcoală românească trebuie combătut ferm de MECTS şi de CNCD, pentru că generaţiile viitoare să nu mai sufere din cauza erorilor făcute de predecesori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu